Az Osztrák Könyvtári Hálózat választása az Ex Libris Alma-ra esett

Az Osztrák Könyvtári Hálózat (Österreichischer Bibliothekenverbund – OBV) innovatív szolgáltatásait, illetve az egyes könyvtárak közötti hatékony együttműködési platformot mostantól az Ex Libris újgenerációs erőforrás-menedzsment megoldása, az Alma látja el.

Hamburg, Németország—2015. október 27.  Az Ex Libris® Group mint a felsőoktatási és akadémiai intézmények globális szinten piacvezető szolgáltatója a felhő-alapú megoldások terén, örömmel jelenti be, hogy az Osztrák Könyvtári Hálózat az Alma újgenerációs erőforrás-menedzsment megoldás bevezetése mellett döntött. A 14 tagot számláló könyvtári konzorcium tagjai közül – a bevezetés első fázisában – az Osztrák Nemzeti Könyvtár, a Graz-i Egyetem, a bécsi Műszaki Egyetem, az Innsbrucki Egyetem, a Bécsi Egyetem és a Bécsi Közgazdasági és Üzleti Egyetem vesznek részt.

Az alapos kiválasztási folyamatot egy nyilvános, tárgyalásos közbeszerzési eljárás előzte meg, melynek lefolytatásával az Austrian Library Network and Service Ltd-t (OBVSG) a bízta meg a 14 intézmény:

  • Az Osztrák Nemzeti Könyvtár
  • A Johannes Kepler Egyetem - Linz
  • A Karl-Franzens-Universität - Graz
  • A Bécsi Műszaki Egyetem
  • A Bécsi Állatorvos-tudományi Egyetem
  • A Bécsi Közgazdaságtani és Üzleti Egyetem
  • Az Alkalmazott Tudományok Egyeteme – St. Pölten
  • A Bécsi Munkaügyi Kamara
  • Az Osztrák Köztársaság (Kormánya), melyet az oktatási és nők helyzetével foglalkozó szövetségi miniszter képvisel
  • A Bécsi Orvostudományi Egyetem
  • És a Salzburgi Egyetem

Az Alma bevezetése e 14 intézményben 2016 elején veszi kezdetét, és egészen 2018-ig tart majd. A könyvtári hálózat többi, 57 tagja – melyet Európában az egyik legkiterjedtebb konzorciumként tartanak számon -, szintén lehetőséget kap arra, hogy az elkövetkezendő években Alma-ra váltson.

Az Osztrák Könyvtári Hálózat által 2009-ben bevezetett Ex Libris Primo® Discovery & Delivery megoldásával szorosan együttműködve az Alma mostantól lehetőséget fog biztosítani a könyvtárak számára, hogy hagyományos, digitális és elektronikus erőforrásaikat előremutatóan, a jövő kihívásaira felkészülve, és annak megfelelően kezeljék, és biztosítsák az olvasók számára az ezekre épülő innovatív szolgáltatásaikat. Az intézmények által használt egyéb rendszerekkel pedig – köszönhetően az Alma nyílt és rugalmasan alakítható felépítésének – akadálymentessé válik az együttműködés.

Abból a tapasztalatból kiindulva, melyet az osztrák nemzeti katalógus működtetése jelentett az Aleph integrált könyvtári rendszerrel 15 éven át, a résztvevő OBV-tagok érdeklődéssel fordultak a felhő-technológián alapuló újszerű megoldás felé, melynek használatával lehetőségük nyílik a hagyományos, digitális és elektronikus erőforrások összetett és zökkenőmentes munkafolyamatokkal történő kezelésére, melyhez nagy segítséget jelent a kifinomult statisztikai és jelentéskészítési funkció is. „Az eddigiekben saját fejlesztésű megoldásokat használtunk arra, hogy az e-könyvek metaadatait a közös katalógusba integráljuk, és a helyzet még inkább nehezebb és bonyolultabb volt az elektronikus folyóiratok terén” – mondta el Wolfgang Hamedinger, az OBVSG igazgatója. „Az elektronikusan elérhető források együttes kezelésére nem létezett konzorciumi szoftveres megoldásunk, a statisztikai adatok kinyerésére és a kimutatások készítésére pedig csak részben volt lehetőségünk.”

Hozzátette: „Az Alma-ra történő váltás eredményeképpen teljes integrációt tudunk megvalósítani a hagyományos, digitális és elektronikus anyagaink kezelése tekintetében, és mindezek mellett a széleskörű együttműködésben rejlő lehetőségeket hatékonyan tudjuk kihasználni, melyek mind a szolgáltatási színvonal emelését, a működésünk támogatását, illetve a munkafolyamatok optimalizálását hivatottak biztosítani az e-források menedzselése terén. További előny, hogy az átfogó és rendkívüli módon testre szabható Alma Analytics használatával a források elosztását tervezhetőbbé, szolgáltatásainkat – összességében – pedig jobbá tudjuk tenni.”

„Az Alma egy kiforrott rendszer, és meggyőzött minket arról, hogy hosszú éveken át képes lesz kiszolgálni a tagintézményeinket, és támogatni fogja őket alapvető céljaik megvalósításában: abban, hogy az együttműködéssel kimagasló színvonalú szolgáltatásokat nyújtson a felhasználói számára.” – jelentette ki Mr. Hamedinger.

„Megtiszteltetésnek érezzük, hogy az OBV szervezetét és annak tagjait az Alma felhasználói közösségében üdvözölhetjük!” – mondta Ofer Mosseri, az Ex Libris Group európai igazgatója. „Az OBV által – a szigorú kiválasztási folyamat során – most meghozott döntés más könyvtári hálózatok számára is megmutathatja, hogy az Alma megalapozott választás lehet konzorciumok számára is. Elhivatottak vagyunk az eddig is szoros együttműködés folytatásában az OBV-vel és tagintézményeivel, hogy közös munkával elősegíthessük az Alma és a Primo rendszerek nyújtotta előnyök minél mélyebb kiaknázását.”

 

Az Osztrák Könyvtári Hálózatról

Az Osztrák Könyvtári Hálózat (OBV) Ausztria legnagyobb, 70 intézményi tagot számláló tudományos-, kutató-, és közigazgatási könyvtárakból álló szervezete, mely összesen 90 önálló intézmény ernyőszervezeteként működik, köztük az Osztrák Nemzeti Könyvtárral, egyetemi könyvtárakkal, pedagógiai főiskolák, minisztériumok, számos műszaki főiskola könyvtárával, illetve más, kiemelt fontossággal bíró gyűjteményekkel (pl. az Osztrák Tudományos Akadémia, AK Wien (Osztrák Munkaügyi Kamara), MAK és a Sigmund Freud Alapítvány). A nyilvános OPAC-on is elérhető adatbázis 12 millió címet, 21 millió példányrekordot és 800 ezer folyóiratot tartalmaz, és elérhető a http://search.obvsg.at/OBV címen.

 

Az Osztrák Könyvtári Hálózat vezető szervéről:

Az Austrian Library Network and Service Ltd. (OBVSG) az Osztrák Könyvtári Hálózat vezető és szolgáltatás irányító szervének feladatát látja el. Mindezek mellett az OBVSG további feladatai közé tartozik ASP szolgáltatások nyújtása a jelenleg közel 55 intézményben (ezek esetében a lokális könyvtári rendszerek bevezetése és üzemeltetése), 17 további tag esetében keresőmotorok és portálok biztosítása, valamint a Visual Library szolgáltatási platform biztosítása (retrospektív digitalizálás, publication server, stb.). A szoftverfejlesztés és rendszerintegráció terén számos kiegészítő termékkel és szolgáltatással is rendelkezik.

 

Az Ex Libris-ről

Az Ex Libris a világon piacvezető szolgáltató a felsőoktatási intézmények felhő technológia alapú és helyi megoldásainak szállítójaként. A szolgáltatásként igénybe vehető szoftvereivel a könyvtárakban fellelhető források teljes skálája kereshető és kezelhető, a hallgatók legteljesebb kiszolgálását, a tanulásban elérhető sikereiket pedig a mobil campus szolgáltatásai segítik elő. A vállalat több, mint 5 600 intézményi ügyfelet szolgál ki 90 országban. A világ 50 legelismertebb egyeteme közül 43-ban, és további 40 nemzeti könyvtárban alkalmaznak Ex Libris megoldásokat.

Ex Libris Alma® erőforráskezelő és a Primo® Discovery & Delivery megoldásaival a könyvtárak alacsonyabb működési költségeket, nagyobb hatékonyságot érhetnek el, az új szolgáltatások bevezetésével, a szélesebb, intézmények közti együttműködések kialakításával pedig saját könyvtáruk értékét növelhetik. Az Ex Libris campusM™ mobil platform lehetővé teszi az egyetemek számára, hogy a hallgatói – mobil eszközeik használatával - kimagasló színvonalú digitális tanulási élmény során jussanak hozzá a tudásanyaghoz.